Jak si vybrat zpívající tibetskou mísu?
Každá zpívající mísa vydává svůj unikátní nezaměnitelný zvuk a frekvenci. Sluchem běžně vnímáme slyšitelnou frekvenci v rozsahu od 16 - 20 000 Hz. V širším smyslu je možné považovat za zvuk i vlnění mimo tento rozsah, tedy infrazvuk a ultrazvuk. Tělem však dokážeme vnímat rezonanci i za hranicí slyšitelnosti. Každá správná mísa obsahuje několik zvuků a při hraní na několik zpívajících mís současně vzniká interference zvuků. Existuje několik typů zpívajících misek a podle použití si můžeme vybrat tu pravou pro sebe.
Základy o zpívajících tibetských mísách se dozvíte v našem předchozím článku:
ZÁKLADY O ZPÍVAJÍCÍCH TIBETSKÝCH MISÁCH A JEJICH ÚČINCÍCH
Jak zní zvuk mísy si můžete poslechnout zde:
Zpívající mísy mají různé použití:
- pro vlastní cvičení na sobě
- očistu prostoru
- kontaktní léčebná masáž zvukem
- bezkontaktní léčebná masáž zvukem
- skupinové zvukové terapie - sound healing
- různé obřady
- mantra yoga
Jak si vybrat správnou zpívající mísu?
1. Vnitřní rezonance s mísou nebo intuice
Při poslechu a vnímání zvuku a vibrace můžeme jednoduše vycítit, která mísa je pro nás správná. Pokud se dokážeme ztišit a naladit na své nitro, pocítíme, která mísa s námi nejvíce rezonuje a který zvuk je pro nás právě nejvíce zapotřebí. Někdy nemusíme rozumět tomu "proč" nás přitahuje tato mísa a můžeme se nechat vést svou intuicí a možná se nám později odhalí proč jsme vybrali právě tu mísu.
2. Podle zvuku nebo tónu mísy
Každá zpívající mísa vydává několik tónů. První zvuk který slyšíme při úderu můžeme identifikovat jako hlavní tón a následně při doznívání mísy zaslechneme i doprovodné tóny. Hlubší tóny na nás budou působit uklidňujícím a vysoké tóny naopak povzbudivě. Tvarem velké mísy vydávají hluboké tóny a malé misky naopak vysoké tóny.
Odborníci na hudbu a zvukoterapiu si mohou vybrat mísu i do série právě podle konkrétního tónu (H, A, G, F ...), aby si vytvořili svou sadu podle hudební škály.
Príklady frekvencí bežných zvukov:
- 10 Hz - dunění v zemi, zemětřesení
- 16 Hz - nejnižší slyšitelná frekvence
- 27 Hz - nejnižší tón na klavír
- 50 Hz - nízký hlas zpěváka
- 80 Hz - nízký hlas muže
- 263 Hz - střední nota na klavír
- 400 Hz - spektrum ženské řeči
- 1000 Hz - základní tón
- 4186 Hz - nejvyšší nota na klavír
- 10000 Hz - sykavky
- 16000 Hz - nejvyšší slyšitelná frekvence
p.s. pozor na hlasitost - upravte si podle potřeby při vyšších frekvencích ve videu
3. Podle tvaru mísy
Mísy pocházejí původně z oblasti Himalájí a Indie. Vyráběly se na území více států a dostávali tak různé pojmenování jako nepálské misky, himálajské mísy, indické mísy a vžil se na západě termín tibetské mísy. V každém regionu najdeme tedy mírně odlišný tvar mísy. Některé jsou vysoké, široké, pravidelné, nepravidelné, hlouběji a pod. Jiný tvar může mít vliv na výsledný zvuk. Vzácné jsou mísy ve tvaru poháru. Mísy se dají označit v praxi i jako obrácené, stojící zvony.
4. Podle barvy nebo vzoru
Mísy se mohou vyrábět 3 způsoby:
- tepáním
- litím
- frézováním
Mísy dělíme na čisté a ozdobné. Čisté mísy mohou být vyrobeny ručně - tepáním a budou mít viditelné nerovnosti vzniklé manuálním údery do kovu. Pozor v tomto případě na strojní levné mísy, které byly dotepávané později, aby se prodávaly dražší. Další způsob je litá mísa vyrobena ve formě, kdy má velmi přesné a hladké linie. Palička při tepaných mísách méně odskakuje a drží si zvuk při tření. Čím déle je mísa vyráběna a více tepaná tím by měla být kvalitnější a dosáhnout lepší zvuk.
Mísy, které se vyrábějí i několik měsíců mají mnohem větší hodnotu. Vnější nebo vnitřní strana mísy může být zdobená symboly, Yantra nebo postavami z té které tradice. Pokud je tato dělaná ručně opět to má větší hodnotu. Ozdobné gravírování nemění zvukové vlastnosti. Pro někoho má symbolický význam a pomáhá mu spojit se s esencí vzoru. Levné příliš Natřené mísy, které jsou velmi pravidelné jsou časné jako ozdobný suvernír, neslouží většinou k terapeutickým účelům.
Barva nemá vliv na samotný zvuk. Pokud mísu kvalitně vyleštíme a očistíme od vnější vrstvy, která se neustále na mísu nanáší tehdy můžeme částečně zlepšit její zvukové vlastnosti.
5. Podle tloušťky stěny
Některé mísy mohou být složeny z více vrstev, což přidává na zvukových a frekvenčních vlastnostech mísy. Znějí déle a mohou mít hlubší tóny. Jejich výroba je náročnější a tím pádem bývají i dražší. Mísy s tenkými stěnami dokáží lépe přenášet rezonanci a jsou vhodné na dotykové zvukové terapie a léčení konkrétních částí těla přikládáním mísy.
Podívejte se co se ukrývá za výrobou zpívající misky:
6. Podle čaker
Jednotlivé mísy nebo sadu zpívajících mís můžeme sestavit i podle tónu jednotlivých čaker následovně (dle nepálského systému).
Korunní čakra - tón H
Třetí oko - tón E
Krční čakra - tón A
Srdeční čakra - tón D
Solární čakra - tón G
Sakrální čakra - tón C
Kořenová čakra - tón F
Podle jiného systému hudební stupnice (A4 = 432 Hz) může být řazení následující:
Korunní čakra - tón H / B
Třetí oko - tón A
Krční čakra - tón G
Srdeční čakra - tón F
Solární čakra - tón E
Sakrální čakra - tón D
Kořenová čakra - tón C
Některé mísy nehrají v žádné přesné frekvenci čí tónu, zvyknou se označovat jako univerzální.
SHRNUTÍ VÝBĚRU TIBETSKÉ MÍSY
1) podle intuice
2) podle zvuku, tónu či frekvence
3) podle tvaru mísy
4) podle barvy nebo vzoru
5) podle tloušťky stěny
6) podle čaker
Samozřejmě, existuje v tomto směru ještě několik "tříd" kvality mís. Pohybují se od "turistické" třídy až po historické - antické mísy, které mají i sběratelskou hodnotu. Kvalitnější mísy, které mají vibraci a znějí déle jsou terapeutické kvality a vhodné na individuální či skupinové sound Healing, zvukové masáže apod. praktiky. Některé mísy jsou lepší na meditaci, čištění prostoru apod. Ty nejkvalitnější se dělají většinou na zakázku přímo v Nepálu či Indii. Ve Flexity najdete střední i vyšší třídu mís vyráběných v Indii, které jsou vhodné na terapie od značek Bodhi a Sonic Meinl Energy.
Prozkoumejte našeho: Poradce k výběru zvukové terapie |